Publicador de continguts

OLI | 28/07/2025  Ruralcat

Nova formació intensiva pel sector oleícola reconeguda a escala europea per reforçar la qualificació professional

Les Microcredencials en Producció i Qualitat de l’Oli d’Oliva Verge Extra combinen teoria amb visites a camps d’oliveres i almàsseres, tastos professionals i pràctiques en laboratoris especialitzats

Les microcredencials formen professionals per afrontar els reptes de la producció i la qualitat de l’oli

Les Microcredencials en Producció i Qualitat de l’Oli d’Oliva Verge Extra arriben a Catalunya n el marc del Pla Anual 2025 de transferència tecnològica com a proposta formativa innovadora que respon a les necessitats reals del sector oleícola. Aquesta formació intensiva, co-dissenyada amb agents del sector i impartida per la Universitat Rovira i Virgili (URV), ofereix una oportunitat única per adquirir coneixements tècnics i pràctics d’alt nivell amb certificació oficial reconeguda a escala europea.

Així doncs, les microcredencials són formacions curtes, flexibles i orientades a les necessitats del mercat laboral. En aquest cas, es tracta d’una proposta intensiva de 150 hores presencials, distribuïdes en quatre mòduls independents de 37,5 hores cadascun. El programa combina continguts teòrics amb una forta càrrega pràctica, incloent visites a camps d’oliveres i almàsseres, tastos professionals i pràctiques en laboratoris especialitzats. A més, cada mòdul es pot cursar de manera independent i està certificat amb reconeixement oficial europeu, en el marc del finançament dels fons Next Generation EU, que cobreixen fins a un 70% del cost total.

En aquest sentit, el primer dels mòduls se centra en la producció, collita i postcollita d’olives, i es durà a terme a les instal·lacions de l’Institut de Recerca i Tecnologia Agroalimentàries (IRTA) de Mas Bové, on s’abordaran aspectes com les varietats i la seva composició química, els sistemes de conreu (tradicional, intensiu i superintensiu), la gestió de plagues i malalties, i la recepció i manipulació de les olives al molí. També s’hi introduiran pràctiques d’agricultura ecològica, biodinàmica i regenerativa, així com la preparació de lots premium.

El segon mòdul, “Obtenció de l’oli d’oliva", tindrà lloc al Campus Sescel·lades de la URV (FURV) i inclourà una visita a una almàssera. En aquest bloc es presentarà una visió general del procés d’extracció i una especial atenció a la regulació dels paràmetres de procés per maximitzar qualitat i rendiment. També es treballarà la gestió dels subproductes (fulles, sansa, etc.) d’acord amb la normativa ambiental vigent, i les bones pràctiques per minimitzar l’impacte ecològic de l’activitat.

El tercer mòdul, “Condicionament de l’oli i l’assegurament de la qualitat”, també es farà al Campus Sescel·lades de la URV (FURV), amb sessions específiques al Panell de Tast Oficial d’Olis Verges d’Oliva de Catalunya. Aquest mòdul introdueix criteris tècnics per mantenir la traçabilitat, garantir l’emmagatzematge òptim (control de temperatura, oxigen i llum), gestionar correctament la documentació obligatòria i aplicar tècniques de coupage per ajustar els perfils organolèptics.

Finalment, el quart mòdul, “Control de qualitat i l’anàlisi sensorial”, es durà a terme a les mateixes instal·lacions que l’anterior i es presentaran continguts relacionats amb l’anàlisi química bàsica, els atributs organolèptics, la interpretació de paràmetres fisicoquímics i els criteris normatius de classificació i certificació dels olis. Inclou sessions pràctiques de tast i de treball en laboratori.

Aquesta microcredencial ha estat dissenyada conjuntament amb el sector per garantir la seva aplicabilitat directa, i suposa una aposta clara per la formació contínua de qualitat i el reforç de les oportunitats laborals en un dels sectors agroalimentaris estratègics del país. A més, obre la porta a itineraris formatius més amplis en àrees com l’olivicultura, la gestió de cellers d’oli o l’anàlisi sensorial.


Font: Oficina de l’Oli